Käytetyn auton virhevastuu kuluttajakaupassa
Kuluttajariidat

Käytetyn auton virhevastuu kuluttajakaupassa

1. lokakuuta 2025
2 min lukuaika
HV
Henri Vartiainen
Luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja, OTM, KTK

Käytetyn auton virhevastuu kuluttajakaupassa

Kun käytetyn auton osto sujuu hyvässä hengessä ja avaimet vaihtavat omistajaa, kaikki näyttää usein erinomaiselta. Vasta ajon alettua voi kuitenkin paljastua, että autossa on sekä pieniä että isompia virheitä. Artikkeli käsittelee sitä, että kenen piikkiin korjauskulut lain mukaan menevät.

Mitä lakia sovelletaan?

Jos myyjänä on elinkeinonharjoittaja ja auto ostetaan yksityiseen käyttöön, tilannetta arvioidaan kuluttajansuojalain nojalla. Kun kaupan osapuolina ovat kaksi yksityishenkilöä, sovelletaan kauppalakia. Tässä kirjoituksessa keskitytään nimenomaan yrittäjän ja kuluttajan väliseen käytetyn auton kauppaan.

Kuka vastaa mistäkin?

Autokaupassa syntyy sopimussuhde myyjän ja ostajan välille. Kuluttajansuojalain perusteella myyjä on ensisijainen vastuunkantaja autossa ilmenevien virheiden osalta, ja virheet oletetaan olleen autossa jo kaupantekohetkellä, jos ne ilmenevät vuoden kuluessa kaupantekohetkestä. Mikäli virhe ilmenee myöhemmin on kuluttajalla näyttötaakka siitä että virhe oli autossa piilevänä jo kaupantekohetkellä.

Yleisesti kaupan teon jälkeen ostajan on huolehdittava autosta asianmukaisella käytöllä, säännöllisillä huolloilla ja ohjeita noudattaen.

Käytetty auto saa olla käytetyn näköinen, mutta kaikki ei silti ole sallittua. Myös ”sellaisena kuin se on” -ehdolla myyty auto voi olla virheellinen, jos:

Auto ei vastaa niitä tietoja, jotka myyjä on ennen kaupantekoa antanut sen ominaisuuksista tai käytöstä ja joiden voidaan olettaa vaikuttaneen kauppaan.

Auto osoittautuu huonommaksi kuin mitä ostajalla on perusteltua aihetta odottaa auton iän, ajomäärän, kauppahinnan sekä muiden myyjän antamien tietojen perusteella.

Myyjä ei kuitenkaan vastaa virheestä, kun kysymys on tavanomaisesta kulumisesta tai käyttövirheen aiheuttamasta viasta, tai jos viasta on kerrottu kuluttajalle ennen kauppaa. Myös mahdolliset huoltojen laiminlyönnit, tapaturmat tai muu kuluttajan myötävaikutus voi vaikuttaa myyjän virhevastuuseen.

Väärinymmärrysten välttämiseksi kaikki käyttö-, huolto- ja muut olennaiset ohjeet on syytä luovuttaa ostajalle, ja mahdollisista tiedossa olevista vioista on syytä mainita erikseen kauppakirjassa.

Miten reklamoida?

Havaitusta viasta tulee ilmoittaa myyjälle kohtuullisessa ajassa siitä, kun vika huomataan. Reklamaatio kannattaa aina tehdä kirjallisesti (esim. sähköposti riittää) koska silloin riitatilanteessa voidaan osoittaa että reklamaatio on tehty kohtuullisessa ajassa.

Jos myyjä on toiminut törkeän huolimattomasti tai kunnianvastaisesti, ostaja voi vedota virheeseen vielä senkin jälkeen, kun tavanomainen reklamaatioaika olisi muutoin kulunut umpeen.

Mitä seuraamuksia virheestä on?

Käytetyn auton kaupassa myyjällä on oikeus korjata virhe ensisijaisesti. Jos korjaus ei ole mahdollinen tai myyjä ei käytä korjausoikeuttaan tulee kyseeseen usein hinnanalennus, mutta myös Kaupan purku on mahdollinen, jos virhe ei ole vähäinen tai sitä ei saada kohtuullisessa ajassa korjatuksi ilman olennaista haittaa ostajalle.

Virheen vähäisyyttä arvioidaan kokonaisuutena ostajan näkökulmasta. Esimerkiksi erilaiset pintavirheet tai nopeasti ja edullisesti korjattavat pikkuviat voivat jäädä vähäisiksi.

Miten riidat ratkaistaan?

Paras lopputulos syntyy yleensä neuvottelemalla myyjän kanssa. Ellei sovintoa synny, kuluttaja voi viedä asian Kuluttajariitalautakuntaan ratkaisusuositusta varten, tai nostaa kanteen oman kotipaikkansa käräjäoikeudessa, jolloin asia ratkaistaan tuomioistuimessa.

Yhteenveto: Elinkeinonharjoittajan myymässä käytetyssä autossa myyjällä on laissa säädetty virhevastuu, joka on erillinen mahdollisesta takuusta. Reklamoi viasta ajoissa ja mieluiten kirjallisesti. Myyjällä on ensisijainen oikeus korjata, mutta jos se ei onnistu kohtuudella, hinnanalennus tai kaupan purku voivat tulla kyseeseen. Riitatilanteissa etene ensin neuvotteluin ja sen jälkeen tarvittaessa Kuluttajariitalautakuntaan tai käräjäoikeuteen.

Riidan sattuessa voit pyytää tilanteestasi ilmaisen alkukartoituksen nettisivuiltamme löytyvän yhteydenottolomakkeen kautta.

Takaisin blogiin
Jaa artikkeli: